Mijn persoonlijke verhaal over de basisschooltijd

mijn-verhaal-kindercoach-superkids-coaching

Groep 1 t/m 6

Op de basisschool heb ik het niet altijd even goed naar mijn zin gehad. Ik was een vroege leerling en zat in een grote klas van ruim 30 leerlingen welke grotendeels uit jongens bestond. Mijn karakter was toen te omschrijven als een verlegen, stil meisje en durfde nauwelijks mijn vinger op te steken in de klas. Ik had twee vriendinnetjes en bij de rest van de klas vond ik niet echt mijn aansluiting. Ik voelde mij een beetje een buitenbeentje en vaak heel alleen. De jaren in die klas was ik tobberig en niet heel gelukkig. s ’Avonds in bed kon ik nog lang liggen piekeren.

Doubleren

In groep 6 hebben mijn ouders besloten om mij een jaartje te laten doubleren. Niet vanwege mijn schoolprestaties, die waren (op rekenen na) op zich voldoende om over te kunnen. Een klas lager was een wat kleinere klas en minder pittig in samenstelling. Én in die klas zat een meisje waar ik vrijwel dagelijks mee naar school liep en waarmee een leuke vriendschap was ontstaan.

De eerste dag in mijn nieuwe klas

Ik weet de eerste dag na de zomervakantie in mijn nieuwe klas nog goed. Het was namelijk op 19 augustus, mijn verjaardag! Dubbel zo spannend natuurlijk! Ik had een springtouw gekregen waar muziek uit kwam en die mocht mee naar school. Ik mocht mijn springtouw in de klas laten zien en er zelfs mee springen. Ik stond in het middelpunt van de belangstelling in mijn nieuwe klas en ik weet nog goed dat ik dat dit heel goed voelde! Ik was nu een van de oudste leerlingen en merkte al gauw dat mij dit sterkte. In korte tijd maakte ik leuke vriendschappen met nieuwe klasgenoten. Mijn zelfvertrouwen groeide met de dag en ik had geen moeite meer om mijn vinger op te steken. Ik voelde mij echt heel gelukkig!

Dankbaar

De stap om te blijven zitten heeft mijn karakter op een hele positieve manier gevormd. Het voelde als een bloem open ging en ik vol zelfvertrouwen mocht gaan groeien en bloeien. Ik ontdekte dat ik niet alleen verlegen en afwachtend kan zijn, maar ook spontaan en stoer! Ik ben mijn ouders heel dankbaar dat zij niet alleen blind af zijn gegaan op alleen mijn schoolprestaties, maar ook hebben gekeken wat ik als kind nodig had om mij positief te kunnen ontwikkelen. Een jaartje doubleren is geen schande of falen; het kan zoveel meer brengen! Ik ben daar echt een voorbeeld van.

Waardevolle ervaringen

In mijn werk als kindercoach is mijn eigen basisschoolbeleving heel waardevol. Ik weet als geen ander hoe het is om je een buitenbeentje te voelen en hoe ongelukkig je hierover kunt zijn. Maar ik ken ook de blije kant en het gevoel er wel bij te horen en wat voor positief effect dat kan hebben op het geluksgevoel.

Is jouw kind ook niet gelukkig op de basisschool? Neem dan gerust contact met mij op. Dan kijken we samen wat nodig is.