Stop-Denk-Doe

Stop-Denk-Doe-Kindercoach-Gouda
Laatst sprak ik een meisje die nogal impulsief is in haar reageren. We zijn aan de slag gegaan met de STOP-DENK-DOE methode. Er gebeurt iets wat je niet fijn vindt. Niet gelijk reageren, want dan is je reactie vaak heftiger omdat je nog hoog in je emotie zit. Eerst stoppen en even diep ademhalen, dan denken en dan pas reageren of handelen (doen).

Als hulpmiddel om deze methode eigen te maken heb ik het STOP-DENK-DOE spel ingezet als tool waarin allerlei situaties aan bod komen. Je leert wat een gepaste reactie is en wat niet. Je kunt hierbij STOP-DENK-DOE kaartjes verdienen. En er zitten leuke opdrachten in het spel.

Deze keer was de opdracht om van plek te wisselen met een medespeler. Nou, dat wilde dit meisje wel! Met een grote grijns zat ze vervolgens aan mijn kant van de coachtafel op mijn bureaustoel te wiebelen. Niet veel later ging de deurbel en sloot haar moeder het laatste kwartier aan. Dit meisje bleef in haar coachrol op mijn stoel. En ik was haar, zittend naast haar moeder. Er ontstond een gesprek over de STOP-DENK-DOE methode en moeder had wat voorbeelden van thuis waarin dit meisje deze methode goed zou kunnen toepassen. Ik vroeg vervolgens aan het meisje (die nog steeds in haar coachrol zat) of zij als coach misschien goede oplossingen kon bedenken voor de situaties thuis. En ja hoor, dit meisje gaf prachtige STOP-DENK-DOE tips voor thuis aan mij en ‘mijn’ moeder. Deze rollenwisseling werkte echt geweldig! Voor mij een goede check of ze zich de methode goed begreep. Nou, ja dus! 🙂  Het werd alleen wat ingewikkeld toen we vervolgens een nieuwe afspraak moesten gaan inplannen. Toen zijn we toch maar weer van rol gewisseld. Want de inhoud van mijn agenda, die is alleen voor mij bestemd. Dat dan weer wel!